Всім відомо що 2011/2012 навчальний рік приніс учням, які цікавляться інформаційними технологіями, та вчителям інформатики радісну звістку про ще одну довгоочікувану олімпіаду. Хоча чесно кажучи для вчителів це було випробування на якість підготовки учнів вже не як програмістів (всі ми скаржимося на брак годин, які відведені на програмування; матеріал, який треба охопити з учнями при підготовіці до олімпіади), а як користувачів, здатних обробляти інформацію у різних видах діяльності.
Давайте разом подивимося на результати олімпіад 2011/2012 року і поміркуємо над тим, що нам з вами, вчителям інформатики, слід змінити у підходах до викладення матеріалу на уроках. Як формувати інформаційну компетентність наших вихованців?
На виконання наказу управління освіти і науки облдержадміністрації від 11.10.11 р. № 671 Про проведення І, ІІ та ІІІ етапів Всеукраїнських учнівських олімпіад із базових дисципліну 2011-2012 навчальному році 4-5 лютого 2012 року відбувся ІІІ етап Всеукраїнських учнівських олімпіад із інформатики, учасниками якого стали 35 учня загальноосвітніх навчальних закладів міст (міст обласного значення) та районів Миколаївської області. Не подали заявки на участь у олімпіаді Березанський, Доманівський, Казанківський, Новобузький райони.
Олімпіада третій рік поспіль проходила в Миколаївському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти. Інститут гостинно зустрів не лише учасників олімпіади з інформатики, а і юних екологів.
До складу журі та експертної комісії ввійшли 17 викладачів і вчителів інформатики – представники Національного університету кораблебудування імені професора М.Александрова, Миколаївського національного університету імені В.О.Сухомлинського, вчителі ЗНЗ міст та районів області.
Найсильнішими виявилися представники закладів освіти міст Миколаєва, Южноюкраїнська, Первомайська та Баштанського району. Серед закладів, учні яких стали переможцями, можна назвати Миколаївський муніципальний колегіум Миколаївської міської ради, Миколаївський морський ліцей Миколаївської міської ради , Миколаївську ЗОШ І – ІІІ ст. № 19 Миколаївської міської ради, Миколаївську ЗОШ І – ІІІ ст. № 54 Миколаївської міської ради, Миколаївську ЗОШ № 1 І – ІІІ ст., Баштанську загальноосвітню школу І – ІІІ ст. Баштанської районної ради, Первомайську загальноосвітню школу І – ІІІ ст. Первомайської міської ради та Южноукраїнську гімназію № 1 Южноукраїнської міської ради.
Під час підготовки учнів до олімпіади доречно використовувати Інтернет-ресурси. Можна задавати домашнє завдання із задач, які викладені на сайтах, і учні зможуть перевірити розв'язки в он-лайн режимі, а вчитель у будь-який момент може побачити кількість розв'язаних задач та рейтинг учнів.
Під час підготовки учнів до олімпіади доречно використовувати Інтернет-ресурси. Можна задавати домашнє завдання із задач, які викладені на сайтах, і учні зможуть перевірити розв'язки в он-лайн режимі, а вчитель у будь-який момент може побачити кількість розв'язаних задач та рейтинг учнів.
Серед он-лайнови ресурсів, які доречно використовувати у підготовці учнів до олімпіади необхідно виділити:
Участь учнів у інтернет-олімпіаді надає можливість не тільки тренуватися у розв’язуванні завдань всеукраїнського рівня, а за результатами очного туру отримати можливість взяти участь у ІV етапі Всеукраїнської олімпіади з інформатики та обчислювальної техніки поза квотою області. У 2011-2012 навчальному році у Всеукраїнськiй олімпіадi з інформатики NetOI-2011, яка проводиться Всеукраїнським центром олімпіад школярів в інтернеті (http://www.olymp.vinnica.ua/), брали участь учні Миколаївського муніципального колегіуму Миколаївської міської ради. За результатами он-лайн туру учень 8 класу Федоров Олександр посів друге місце серед учнів 9 класів і отримав можливість представляти Миколаївську область у ІV етапі Всеукраїнської олімпіади з інформатики та обчислювальної техніки у м. Вінниця.
Приємно зазначити що команда Миколаївської області ( Беркунський Олексів, учень 11 класу Миколаївського морського ліцею Миколаївської міської ради, Волошин Олександр, учень 10 класу; Федоров Олександр, учень 8 класу; Мудрієвський Петро, учень 7 класу Миколаївського муніципального колегіуму) у ІV етапі Всеукраїнської олімпіади з інформатики та обчислювальної техніки виборола два призових місця. Учні Миколаївського муніципального колегіуму Миколаївської міської ради Мудрієвський Петро та Федоров Олександр посіли відповідно ІІІ і ІІ місце серед учнів 9 класів.
До 2011-2012 навчального року олімпіади з інформатики проводилися лише з програмування. У них брав участь відносно невеликий відсоток дітей, та й величезний і цікавий пласт інформаційних технологій, які вивчаються в школі, несправедливо довгий час був поза учнівськими змаганнями. Цей рік приніс учням можливість показати свої знання та вміння на етапах Всеукраїнської учнівської олімпіади з інформаційних технологій, метою проведення якої є стимулювання творчого самовдосконалення учнів, зацікавлення їх у поглибленому вивченні інформатики, виявлення та розвиток обдарованих учнів, сприяння підвищенню інтересу до інформаційних технологій.
24 лютого 2012 року було проведено ІІІ етап І Всеукраїнської учнівської олімпіади з інформаційних технологій, учасниками якого стали 45 учнів загальноосвітніх навчальних закладів міст (міст обласного значення) та районів Миколаївської області.
Учасників гостинно зустрів Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти. До складу журі та експертної комісії ввійшли 19 викладачів і вчителів інформатики – представники Національного університету кораблебудування імені професора М.Александрова, Миколаївського національного університету імені В.О.Сухомлинського, вчителі ЗНЗ міст та районів області. Не подали заявки на участь у олімпіаді Врадіївський, Казанківський, Первомайський райони.
У олімпіаді взяли участь учні 9 – 11 класів, яким було необхідно розв’язати комплексне завдання та пройти тестування.
Комплексне завдання складалося з чотирьох тематично пов'язаних завдань. Завдання з MS Word виконувало 93% учнів. Максимальна кількість балів за завдання - 16. Більше половини роботи виконало 47% школярів. Найбільші проблеми виникли у учасників при співставленні виконаної роботи з поданим зразком. Причини різні. При створенні фігури WordArt та фону плакату у більшості учасників спрацювала неуважність та бажання прикрасити роботу, а ось при створенні орнаменту - невміння працювати з об'єктами. Так дотримувався зразку при створенні орнаменту лише 31% учасників, а групування його частин здійснило лише 13%.
Підчас виконання завдання з обробки табличних даних учні повинні були продемонструвати вміння створювати, редагувати, форматувати таблицю в середовищі MS Excel, обробляти дані занесені в таблицю та використовувати макроси при створенні засобів зручного перегляду табличних даних.
Із завданням створення таблиці початкових даних впоралося 95% учасників але відповідало зразку лише 78% робіт. Форматування тексту та границь таблиці виконало співвідносно 91% (9% відповідало зразку) та 84% (11% відповідало зразку) олімпійців. Що стосується обробки даних то отримано такі результати:
- густина населення - наявність формул у 47% учнів, правильність - 6%;
- рівень урабанізації - наявність формул - 40% учнів, правильність - 24%;
- сільське населення - наявність формул - 49% учнів, правильність - 44%.
При створенні засобів зручного перегляду даних використали автофігури 22% школярів, а спробували застосовувати макроси 29% учнів (9% виконало завдання повністю). Більше половини завдання виконало 11 школярів , що складає 24% учасників олімпіади.
Виконання завдання по створенню бази даних (БД) вимагало від учасників показати навички побудови БД та вміння оперувати різними типами даних. Максимальну кількість балів, яку учасники мали змогу набрати за це завдання - 75. Проблемою для учнів виявилося створення ключових полів та зв'язків між таблицями. Великий відсоток учнів не вміє створювати та форматувати елементи форми. Так форму взагалі не створило 62 % учнів. Завдання на створення і обробку БД було максимально виконано на 94%. Більше половини завдання виконало 57% учнів.
На теоретичному турі учасникам було запропоновано розв'язати тестові завдання різного ступеня складності з різних тем курсу інформатики (окрім програмування). Максимальну кількість балів, які набрали учасники - 14, що складає 93% від загального балу. Більше половини балів набрало лише 20% школярів.
Із завданнями ІІІ етапу учнівських олімпіад з ІКТ можна ознайомитися за посиланням http://yadi.sk/d/fgatykWIehhq . Найсильнішими виявилися представники закладів освіти міст Миколаєва, Вознесенська, Южноюкраїнська, Первомайська; Вознесенського, Баштанського, Березнегуватського, Братського, Миколаївського, Жовтневого, Очаківського району. Серед закладів, учні яких стали переможцями, можна назвати Миколаївський муніципальний колегіум Миколаївської міської ради, Миколаївський економічний ліцей № 2 Миколаївської міської ради, МЗОШ І – ІІІ ст. № 19 Миколаївської міської ради, Миколаївську гімназію № 2 Миколаївської міської ради, Миколаївський морський ліцей Миколаївської міської ради, МЗОШ І – ІІІ ст. № 52 Миколаївської міської ради, Вознесенську гімназію Вознесенської міської ради, Южноукраїнську ЗОШ № 3 Южноукраїнської міської ради, Олександрівську ЗОШ І – ІІІ ст. Вознесенської районної ради, Баштанську ЗОШ І – ІІІ ст. Баштанської районної ради, Степівську ЗОШ І – ІІІ ст. Миколаївської районної ради, Первомайську гімназію Первомайської міської ради, Миколаївську ЗОШ І – ІІІ ст. та Первомайську ЗОШ І – ІІІ ст. Жовтневої районної ради, Новокостянтинівську ЗОШ І – ІІІ ст. Братської районної ради, Березнегуватську ЗОШ І – ІІІ ст. Березнегуватської районної ради, Рівненську ЗОШ І – ІІІ ст. Очаківської районної ради.
Комплексне завдання складалося з чотирьох тематично пов'язаних завдань. Завдання з MS Word виконувало 93% учнів. Максимальна кількість балів за завдання - 16. Більше половини роботи виконало 47% школярів. Найбільші проблеми виникли у учасників при співставленні виконаної роботи з поданим зразком. Причини різні. При створенні фігури WordArt та фону плакату у більшості учасників спрацювала неуважність та бажання прикрасити роботу, а ось при створенні орнаменту - невміння працювати з об'єктами. Так дотримувався зразку при створенні орнаменту лише 31% учасників, а групування його частин здійснило лише 13%.
Підчас виконання завдання з обробки табличних даних учні повинні були продемонструвати вміння створювати, редагувати, форматувати таблицю в середовищі MS Excel, обробляти дані занесені в таблицю та використовувати макроси при створенні засобів зручного перегляду табличних даних.
Із завданням створення таблиці початкових даних впоралося 95% учасників але відповідало зразку лише 78% робіт. Форматування тексту та границь таблиці виконало співвідносно 91% (9% відповідало зразку) та 84% (11% відповідало зразку) олімпійців. Що стосується обробки даних то отримано такі результати:
- густина населення - наявність формул у 47% учнів, правильність - 6%;
- рівень урабанізації - наявність формул - 40% учнів, правильність - 24%;
- сільське населення - наявність формул - 49% учнів, правильність - 44%.
При створенні засобів зручного перегляду даних використали автофігури 22% школярів, а спробували застосовувати макроси 29% учнів (9% виконало завдання повністю). Більше половини завдання виконало 11 школярів , що складає 24% учасників олімпіади.
Виконання завдання по створенню бази даних (БД) вимагало від учасників показати навички побудови БД та вміння оперувати різними типами даних. Максимальну кількість балів, яку учасники мали змогу набрати за це завдання - 75. Проблемою для учнів виявилося створення ключових полів та зв'язків між таблицями. Великий відсоток учнів не вміє створювати та форматувати елементи форми. Так форму взагалі не створило 62 % учнів. Завдання на створення і обробку БД було максимально виконано на 94%. Більше половини завдання виконало 57% учнів.
На теоретичному турі учасникам було запропоновано розв'язати тестові завдання різного ступеня складності з різних тем курсу інформатики (окрім програмування). Максимальну кількість балів, які набрали учасники - 14, що складає 93% від загального балу. Більше половини балів набрало лише 20% школярів.
Із завданнями ІІІ етапу учнівських олімпіад з ІКТ можна ознайомитися за посиланням http://yadi.sk/d/fgatykWIehhq . Найсильнішими виявилися представники закладів освіти міст Миколаєва, Вознесенська, Южноюкраїнська, Первомайська; Вознесенського, Баштанського, Березнегуватського, Братського, Миколаївського, Жовтневого, Очаківського району. Серед закладів, учні яких стали переможцями, можна назвати Миколаївський муніципальний колегіум Миколаївської міської ради, Миколаївський економічний ліцей № 2 Миколаївської міської ради, МЗОШ І – ІІІ ст. № 19 Миколаївської міської ради, Миколаївську гімназію № 2 Миколаївської міської ради, Миколаївський морський ліцей Миколаївської міської ради, МЗОШ І – ІІІ ст. № 52 Миколаївської міської ради, Вознесенську гімназію Вознесенської міської ради, Южноукраїнську ЗОШ № 3 Южноукраїнської міської ради, Олександрівську ЗОШ І – ІІІ ст. Вознесенської районної ради, Баштанську ЗОШ І – ІІІ ст. Баштанської районної ради, Степівську ЗОШ І – ІІІ ст. Миколаївської районної ради, Первомайську гімназію Первомайської міської ради, Миколаївську ЗОШ І – ІІІ ст. та Первомайську ЗОШ І – ІІІ ст. Жовтневої районної ради, Новокостянтинівську ЗОШ І – ІІІ ст. Братської районної ради, Березнегуватську ЗОШ І – ІІІ ст. Березнегуватської районної ради, Рівненську ЗОШ І – ІІІ ст. Очаківської районної ради.
Четвертий етап І Всеукраїнської олімпіади з інформаційних технологій проходив у м. Дніпропетровськ. За підсумками відбірково-тренувальних зборів Миколаївську область на олімпіаді представляли: Музика Дмитро, учень 11 класу Миколаївського муніципального колегіуму Миколаївської міської ради, Юрін Дмитро, учень 11 класу Миколаївського економічного ліцею № 2 Миколаївської міської ради, Бессонов Богдан, учень 10 класу Миколаївської загальноосвітньої школи № 19 Миколаївської міської ради. Музика Дмитро посів ІІ місце серед учнів 11 класів.